Na bicikle, da promijenite život!

Izložba 03.07.2019. - 08.09.2019. Knjižnica Božidara Adžije Milkica Ursa, Bosiljka Marković i Vesna Lovrić Cvjetković
Bicikl je vozilo za jednu osobu s dva kotača koje se pokreće potiskivanjem pedala, u hrvatskom jeziku poznat kao  dvokolica i koturalo. Riječ je preuzeta iz francuskoga jezika (bicycle, bicyclette – bi / lat. označava dvojinu + cikl / grč. krug).

Kao preteča bicikla službeno se ne uzima crtež Leonarda da Vincija, jer se sumnja u njegovu autentičnost, premda se pojavila replika crteža 1997. godine na izložbi renesansnih izuma. Kao izumitelj navodi se francuski grof M. de Sivrac, koji je 1791. godine izumio bicikl koji se pokretao tako da je „vozač“ koračao i odguravao se nogama o tlo jer nije bilo pedala, a nazvao ga je  „celerifere”. Visina od najviše točke na biciklu do tla bila je 76,2 cm, a vozilo nije imalo upravljač. Kako bi se kretali, vješti vozači podigli bi kotač i okrenuli ga u smjeru željenog kretanja. Kasnije je izum preimenovan u „velocipede'', tzv. visoki bicikl.

U Parizu je 6. travnja 1818. godine njemački baron K. D. von Sauerbronn predstavio svoju verziju „celerifera'' i nazvao ga „laufmaschine''. Bio je izrađen od drva i bez pedala, ali s upravljačem, pokretao se odguravanjem nogama o tlo.

J. K. Starley, britanski izumitelj, 1885. godine dizajnirao je prvi „siguran'' bicikl s usmjerljivim prednjim kotačem i lančanim pogonom na stražnjem kotaču. Bicikl je imao i dva kotača jednake veličine. Današnji bicikl kakvog poznajemo spoj je više izuma.

U Parizu je 1868. godine održano prvo natjecanje biciklizma na stazi, u Londonu je 1870. godine osnovan prvi biciklistički klub, a biciklizam kao sport na službenom je programu Olimpijskih igara od 1896. godine. Tour de France započinje  1903. godine.

Hrvatska ne zaostaje za europskim biciklističkim trendom pa 26. lipnja 1885. godine u Zagrebu osniva prvo društvo biciklista, taj dan i danas označava početak biciklističkog sporta u RH. Godine 1886. održana je prva utrka, a cijena bicikla bila je tri mjesečne plaće. Biciklistički klubovi osnivaju se već tijekom 1887. i to ne samo u Zagrebu, već i u Varaždinu, Sisku, Osijeku, Koprivnici... Prva tvornica bicikla otvorena je 1890. godine pod nazivom Dvokolica Iliria, 1892. započinje prva cestovna utrka Zagreb – Petrinja, a 1895. u Koturaškoj ulici u Zagrebu otvara se prvo trkalište. Bicikl je 1900. godine koštao manje od jedne plaće i vožnja biciklom postaje dio društvenog života. Danas je bicikl omiljeno prijevozno sredstvo, osobito  u gradu, jer se pokazalo  brzim, učinkovitim i jeftinim. Završna poruka djela Pohvala biciklu  Marca Augena glasi: Na bicikle, da promijenite život! Biciklizam je humanizam. Vezano uz navedenu misao, biciklizam je Anti Tokiću, Hrvatu koji živi u Kanadi, poslužio da ratne 1991. godine skrene pozornost svjetske javnosti na ratna zbivanja u Hrvatskoj jer je biciklom obišao svijet.

U našem katalogu možete pogledati i posuditi njegov putopis Biciklom oko svijeta : 1991. - 1995.: za mir u Hrvatskoj, kao i ostala djela vezana uz temu biciklizma.