Predstavljanje notnog izdanja "Alla stagion dei fiori, ariette na stihove Pietra Metastasija" Ivana Zajca

Predstavljanje knjige 10.12.2018. | ponedjeljak Gradska knjižnica Početak događanja: 19 sati Čitaonica 1. kat
Album predstavlja izbor od sedamnaest arietta, nastalih na stihove Pietra Metastasija, za vrijeme Zajčeva studija kompozicije u Milanu (1850. –1855.). Među ranim Zajčevim opusima, od op. 30 do op. 53, nalazi se niz skladbi, na talijanske tekstove, što ih Zajc naziva ariettama, a njihov velik dio skladan je na literarni predložak samo jednoga pjesnika, Pietra Metastasija (1698. – 1782.).
 
Vjerojatno ni jedan pjesnik nije uživao toliku popularnost u glazbenom svijetu kolika je bila slava Metastasijeva. Trajala je od nastanka njegovih prvih dramskih djela, početkom 18. stoljeća, do polovice 19. stoljeća. Metastasijevu poeziju uglazbljivali su najveći skladatelji, npr. Porpora, Caldara, Gluck, Mozart, Schubert, Beethoven, Rossini, Bellini i Donizetti. Njegova operna libreta uglazbljena su zamalo 800 puta. Samo je opera Zenobia uglazbljena više od 40 puta. Očigledno je mladi Zajc u Metastasijevim stihovima nalazio nadahnuće, a može se i naslutiti kako se želio okušati u tekstovima koji su već ranije bili uglazbljivani u više navrata.
 
Zajc je u svojim ranim skladbama mladenački svjež u ideji, ali zreo i jasan u realizaciji ideje. Neke su ariette, primjerice Amo te solo i Alla stagion dei fiori mogle postati "hitovi" i omiljene na podiju. Neke odišu prividnom jednostavnošću i dirljivom lakoćom bergeretta, a u nekima Zajc sklada "prave" arije. Svoja tek stečena znanja i zamisli mudro unosi u kompozicije, ne opterećujući ih, već dobivajući maksimum upravo kroz odmjerenost. Zajc je po vokaciji bio operni skladatelj i on uvijek u svojim djelima čuje orkestar; zbog toga je dionica klavira bliža klavirskom izvatku. Uglazbljeni su tekstovi iz nekoliko Metastasijevih canzonetta, kantata, Strofâ per musica te opera Didone abbandonata, La clemenza di Tito, Zenobia, Il Demetrio i Il Demofoonte.
 
Objavljivanjem arietta revalorizira se i promiče dio umjetničkog opusa velikog skladatelja i utemeljitelja hrvatske opere Ivana pl. Zajca. Osim kao skladatelj i dirigent, Zajc je bio aktivan kao glazbeni učitelj te je napisao veći broj glazbenih priručnika i vježbi, koje su pale u zaborav. Otkrićem vokaliza i arietta, njihovim odabirom i pripremom za objavljivanje te korištenjem u suvremenoj pedagoškoj praksi solo pjevanja, ukazuje se na zaboravljene Zajčeve pedagoške vrijednosti koje je potrebno istražiti te revalorizirati i na drugim područjima glazbe (klavir, violina i sl.). Nekoliko arietta ponekad se izvodi u glazbeničkoj praksi, a ovo novo tiskano izdanje nesumnjivo će obogatiti hrvatsku pjevačku literaturu. Izbor skladbi na stihove samo jednog autora zbirci daje koherentnost.
 
Većina arietta imat će na promociji prvu suvremenu izvedbu.
 
Mr. art. Lada Bujas Majić, pročelnica je pjevačkog odjela Glazbene škole Vatroslava Lisinskog u Zagrebu.
Izdanje Zajčevih arietta nadovezuje se na tri sveska vokaliza Ivana pl. Zajca: 22 vokalize, 24 vokalize i 23 vokalize (2013. – 2016). Lada Bujas Majić priređivačica je i urednica svih izdanja, a nakladnik je Društvo za promicanje glazbe, plesa i glazbeno-scenske umjetnosti Hilarion.
U listopadu 2014. Lada Bujas Majić dobila je Godišnju državnu Nagradu Ivan Filipović u području srednjeg školstva za promicanje pedagoške teorije i prakse, "za otkriće, odabir, redakciju i tiskano izdanje 22 vokalize Ivana pl. Zajca".