Ines Matijević: Attention

Izložba 21.06.2005. - 10.07.2005. Čitaonica i Galerija VN Ines Matijević
Kada je u Galeriji Galženica Ines Matijević izložila trideset i šest muških i ženskih fotografskih aktova, izazvalo je to nezapamćenu medijsku pompu. Njena izložba, koja se zapravo bavila odnosom među spolovima nosila je na naziv blago feminističkog prizvuka "Eva i Adam". Benigna tema akta, koji studenti slikaju od početka do kraja studija, dovukla je u Veliku Goricu ergelu novinara, što je rezultiralo time da mlada umjetnica zajedno sa svojim foto aparatom pozira za naš poznati tjednik Globus ili gostuje u studiju "Života u živo", primjerice.

Šokantnost i provokativnost motiva golog ljudskog tijela, i interes javnosti za njega inspirirali su autoricu i za njenu sljedeću izložbu. I dok joj je prije tema bila feministička, a golišavi muškarci i žene samo sredstvo da tu temu izrazi, u Galeriji VN Ines Matijević je u centar pozornosti stavila upravo problem koji je zamijetila na prethodnoj izložbi, društveni problem suočavanja s golotinjom.

Preuzimajući kompoziciju s Dürerovog ili Masacciovog predloška, autorica u iste poze namješta svoje modele, no u suvremenoj verziji nema pozadinskog šumovitog prizora u kojem se zbiva radnja vezana uz Adama i Evu. Golemi digitalni printovi sa ljudima u pozama koje danas izgledaju plesno, kao jedini kontekst posjeduje njihov vlastiti identitet izražen kroz frizure, načine depilacije, pirsinge, tetovaže i slično.

I dok je umjetnost bila duboko religijski utemeljena, te je imala funkciju ilustracije Biblije, prije više od pola tisućljeća, nikog nije sablažnjavala činjenica da prikazani ljudi ne nose odjeću. Danas, unatoč sveprisutnosti akta u svim mogućim medijima, on i dalje skandalizira kada se pojavi u prostoru takozvane kulture. Tako "najmlađa umjetnica akta", kako je Ines Matijević u pompoznom podnaslovu prozvao Globus, dodijelivši joj čak tri stranice osvrta, kompozicijskim uspoređivanjem svojih fotografija s onima starih majstora ukazuje na naivna i sveprisutna društvena licemjerstva.

Olga Majcen