Maša Barišić - Ovdje, čini se, nema nikoga

Izložba 04.04.2017. - 30.04.2017. Čitaonica i Galerija VN Maša Barišić
Maša Barišić je mlada umjetnica, rođena u Splitu 1986. godine. Završila je studij umjetnosti na Umjetničkom sveučilištu Lincoln u Engleskoj 2012. godine. Od 2013. godine živi i radi u Zagrebu. Izlagala je na brojnim skupnim izložbama u Engleskoj i Hrvatskoj.
Za naslov izložbe u Galeriji VN Maša Barišić je izabrala citat „Ovdje, čini se, nema nikoga“. Radi se o citatu iz 2. čina  drame Maksima Gorkog „Na dnu“ i opisu svratišta u toj drami. Umjetnica je taj naziv izabrala jer je na sličan način nacrtala razne kulturne institucije, kao propale, urušene, prazne i nefunkcionalne.

Izložbeni postav „Ovdje, čini se, nema nikoga“, sastavljen od dva dijela podnaslovljena „Neoruinizam“ i „Studija negativnog prostora“.

Maša Barišić je, kad je započela crtati oštećene i urušene kulturne institucije, prvotno mislila svoju izložbu nazvati Ruinizam. Istražujući što sve  znači ruinizam došla je do jednog slikarskog motiva u umjetnosti 19. stoljeća, unutar pravca romantizma, koji se odnosio na slikanje uništene arhitekture. Naravno, ta je arhitektura uglavnom bila antička i ruševine su prikazane romantičarski, umjereno zarasle u najljepše bilje. Mašine namjere s  neoruinističkim crtežima su posve drugačije. Zanima je eksplozivna energija koju destrukcija, pa makar na papiru, proizvodi.

Zgrade poput Muzeja suvremene umjetnosti, Hrvatskog narodnog kazališta ili Ministarstva kulture svojom impozantnošću definiraju kulturu kao reprezentativnu državnu kategoriju. Njihova arhitektura kao da nam govori kultura je nešto važno, elitističko, profinjeno i bogato. No, s druge strane umjetnici i drugi kulturni radnici na čijem stvaranju počiva ta teza, ne doživljavaju potporu institucija u punom smislu riječi. Umjetnici se s pravom mogu zapitati koja je svrha dojmljivih institucija koje zapošljavaju na stotine djelatnika i  bi li se išta promijenilo u njihovom životu kad bi one propale. Nisu li već sada nefunkcionalne i propale ukoliko ne mogu razviti infrastrukturu koja podupire umjetničku i kulturnu produkciju.

Drugi dio izložbe Maše Barišić – Studija negativnog prostora, bavi se istom temom, ali formalno na drugi način.  U oba dijela izložbe umjetnica koristi gotovo tehnički crtež olovkom koji je tipičan za prikaze arhitekture. U seriji neorunizam taj je crtež pun detalja, dok je u Studiji negativnog prostora umjetnica izabrala donekle pojednostavljen crtež u koji je intervenirala bojom. U zgradama tako nedostaju dijelovi, što izaziva asocijaciju na instalaciju Shibboleth  koju je izvela Doris Salcedo u Tate Modern - pravu pukotinu na podu dužinom čitave galerije .

Izložba je organizirana od strane Galerije VN, Zagreb. Djelatnost Galerije VN  usmjerena je na  izlaganje prezentaciju i promociju mlađih generacija umjetnika. Projekti Galerije VN u 2017. godini realizirani su uz financijsku podršku  Ministarstva kulture RH i Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport, Grada Zagreba.
 
popis radova:
ciklus Neoruinizam
Zgrada MSU
Zgrada Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja
Zgrada Ministarstva znanosti i obrazovanja
Zgrada Muzeja grada Zagreba
Zgrada Sabora
Zgrada Ministarstva kulture
Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski
Zgrada HAZU
Zgrada HNK

ciklus Studija negativnog prostora
Akademija dramskih umjetnosti
Akademija likovnih umjetnosti
Muzička akademija
Nacionalna i sveučilišna knjižnica
Arhitektonski fakultet
Filozofski fakultet