Hundertwasser i djeca
U svibnju 2022. dio je članica Likovnog tima Dječjeg vrtića Špansko boravio u stručnoj posjeti Beču tijekom koje smo posjetili muzejske ustanove, Bečku kuću umjetnosti - Muzej Hundertwassera (Kunst Haus Wien – Museum Hundertwasser) i Kuću glazbe (Haus der Musik). Posebno nas je inspirirao posjet zbirci Hundertwasserovih djela, jer smo kroz razne tekstove, izloške i dokumentarne video filmove mogli upoznati odnos umjetnika prema arhitekturi, prirodi, bojama, održivosti…životu općenito.Ovog umjetnika mogli bismo dočarati mišlju kustosa Gerharda Kissera koji navodi: 'Friedensreich Hundertwasser je bio bez sumnje jedan od najvećih austrijskih likovnih umjetnika 20. stoljeća. Bio je slikar, grafičar, arhitekt, aktivist, knez mira i svjetski putnik u jednoj osobi'.
Želeći stečene doživljaje podijeliti sa djecom u našem vrtiću, odgajatelji su likovne centre aktivnosti obogatili djelima ovog umjetnika a potom su djeca poticana na promatranje mnoštva detalja i začudnih prizora koji su prisutni u njegovim djelima. Tako su na slikama mogla uočiti glavu s puno očiju, duplu mačku, krajolik obasjan ljubičastim suncem, okrugle kuće sa spiralnim fasadama, drveće koje raste iz glave i broda, čamac koji plovi po šarenoj prugastoj vodi, dva biciklista u utrobi zmije.... Djeci smo na razne načine pokušali približiti njegovo djelovanje, primjerice ljubav prema prirodi koju je gajio cijeli život. Želeći djeci približiti proces stvaranja i prolaznosti (nastanak i odlazak), organizirali smo jednostavne pokuse truljenja tijekom kojeg su promatrala i bilježila promjene koje se događaju. Jednako tako djecu smo potakli na promatranje oblika koji su prisutni u umjetnikovim djelima.
Umjesto ravnih linija, umjetnika su fascinirale spirale. Za njega one su bile simbol života i prirode. Iz ovog razloga ponudili smo djeci obilje fotografija u kojima su spirale prisutne u prirodi (otisak prsta, puževa kućica, vrtlog, položaj bebe u utrobi majke…).
Hundertwasserov slikarski opus također je fascinantan, stoga smo tijekom slikanja djeci omogućili doživljaj 'vegetativnog slikarstva' (duži period slikanja, dodavanja detalja, promatranja, miješanja boja i tehnika, kontempliranja, pauze…) čime se omogućuje da slika raste polako sve dok u oku malih umjetnika ne bude završena. Miješanje boja i kreiranje 'tamnošarenih' boja također je bila jedna od aktivnosti kojima smo se bavili vodeći se autorovom mišlju o tome kako slikarstvo utječe na nas: 'Ako je slika puna čarolije, ako se na njoj osjeća sreća, ako te nasmije ili rasplače, ako te pokrene. Treba biti kao cvijet ili drvo. Treba izgledati onako kako priroda izgleda. Da nam nedostaje ako je nema'.
Koristeći razne predloške predstavili smo djeci i opus autora vezan uz arhitekturu i stanovanje, koju je Hundertwasser nazivao 'našom trećom kožom'. U prostoru možete vidjeti neobične građevine u kojima smo pokušali ostvariti 'suživot biljaka i ljudi' ali i dati mogućnost djeci da prema vlastitoj ideji na njima ukrase prozore. Hundertwasser je to zvao 'pravom na vlastiti prozor'.
Pozivamo vas da s djecom pogledate izložene radove i omogućite vrijeme za zajedničku analizu i promatranje detalja.
Helena Burić, pedagoginja
