Nataša Devčić i Dalija Stanić: Fake News

Izložba 24.03.2023. - 08.04.2023. Čitaonica i Galerija VN Nataša Devčić i Dalija Stanić
U Galeriji VN po prvi se puta zajedničkom izložbom predstavljaju dvije umjetnice – Dalija Stanić i Nataša Devčić. Izložba nosi naziv „Fake News“, a riječ je o umjetničkom projektu koji se sastoji od plakata različitih dimenzija, oglasa, letaka te video rada. Plakati, oglasi i letci parodiraju reklamne materijale različitih artikala ili usluga, kao i nesuvisli diskurs i sintagme koje su sastavni dio poruka na promotivnim materijalima, koje svakodnevno nesvjesno konzumiramo, često uopće ne obraćajući pažnju na krajnju neuvjerljivost i pretjerivanje koje im je inherentno.

Izložba „Fake News“, koja je prvenstveno vidljiva na izlozima Galerije VN te, u vidu performansa, na pločniku ispred galerije, svojevrstan je rad u nastajanju jer se čitav proces postavljanja radova, odnosno lijepljenja reklamnih plakata, odvija tijekom nekoliko dana, a taj bi se proces, odluče li umjetnice oponašati sveprisutno pretvaranje zagrebačkih ploha u plakatne „palimpseste“, teoretski, mogao odvijati unedogled – lijepljenje plakata preko već postojećeg plakata, a iza kojeg se, pak, naziru neki stari plakati. Postav i akcija lijepljenja „fake“ plakata kreću istovremeno s dolaskom „pravih“ majstora u Galeriju VN, koji će ondje, tijekom čitavog trajanja izložbe, vršiti izmjenu i popravak galerijskih podova. Umjetnice koriste ovu priliku, te postepeno, dan za danom, lijepe plakate na izlog galerije, kako bi se stekao dojam zatvaranja galerijskog prostora. Zajedno sa „pravim“ radnicima u galeriji, ovi „fake“ plakati nastojat će zbunjivati prolaznike koji, svjedočeći prizoru lijepljenja plakata i izmjene galerijskih podova, ni sami više neće znati, nadaju se umjetnice, što je stvarno, a što je prijevara.

Dalija i Nataša se izložbom „Fake News“, kroz umjetničku intervenciju, dotiču brojnih socioloških pitanja. Uslijed „stvarne“ situacije u kojoj galerijski prostor zauzimaju radnici zbog obnove galerijskog poda, a sama se umjetnost koja pretendira imitirati posao lijepljenja reklamnih plakata, izmješta van izložbenog prostora - na ulicu, ove se dvije umjetnice odlučuju satirički postaviti prema ekscesivnom lijepljenju plakata po raznolikim gradskim vertikalnim plohama, dok se, istovremeno, kritički odnose i prema kontinuiranom procesu zatvaranja manjih gradskih lokala, koji se već desetljećima dešava kao posljedica otvaranja velikih prodajnih lanaca. U njihovom projektu, istovremeno, čitamo i ironijski odnos prema promotivnim porukama koje svakodnevno čitamo na plakatima ili, pak slušamo i gledamo na radijskom i televizijskom programu. Tako će njihovi plakati promovirati besmislene proizvode i usluge, poput najčišće vode ikad, usluge topljenja svijeća ili, pak, izrade samih plakata koji, pretpostavljamo, neće ništa oglašavati.

No, izložbu Stanić i Devčić valja, u prvom redu, promatrati kao artistički hoax, odnosno humorističku prevaru svojih, kako ciljanih, tako i slučajnih, recipijenata. Naime, uobičajeno otvaranje izložbe najavljivano putem društvenih mreža poput Facebooka i Instagrama, neće se održati u predviđenom terminu, zbog čega je sama najava izložbe svojevrstan „fake news“. Umjetnice su odlučile tek njeno zatvaranje tretirati kao događaj na kojem će vrata galerije biti otvorena posjetiteljima. U sklopu zatvaranja bit će prikazana video dokumentacija projekta koja prikazuje autorice kako dijele „reklamne“ letke na nekoliko lokacija u gradu. Ovakvo obrtanje situacije te inverzija stvarnog preuređenja interijera u prostoru namijenjenom izlaganju radova te fiktivni radovi lijepljenja plakata, u službi su prezentiranja onog nefikcijskog kao umjetničkog, a umjetničkog kao lažno istinitog, propitivanja  promatračeve percepcije te izazivanja na kritički odmak pri susretu s promidžbenim porukama koje, često, nemaju nikakve veza sa stvarnošću. No izložbu „Fake News“ valja promatrati i kao okidač za propitivanje suvremene umjetnosti i njene uloge u dekonstruiranju svega onoga što doživljavamo kao realnost.
Mirna Rul

 
O umjetnicama:
Dalija Stanić (rođena u Zagrebu, 1998.) u svom umjetničkom radu istražuje točke dodira, međusobni utjecaj i posljedične mijene sociološkog, psihološkog i biološkog aspekta čovjeka. Izražava se kroz intermedijalnost s naglaskom na zvučni element u radovima. Završila je 4 godine preddiplomskog studija Grafika u klasi red. prof. art. Mirjane Vodopije. Izlagala je na grupnim izložbama u Zagrebu i Samoboru te je s Natašom Devčić 2022. godine osnovala nezavisnu Galeriju Polica na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Nataša Devčić (1998., Velika Gorica) u svom se umjetničkom radu bavi temama osobnog rasta i životnih promjena obrađujući ih kroz video radove, animaciju, digitalnu grafiku, fotografiju, crtež, zvuk i poeziju. U procesu stvaranja zanima ju korelacja i međusobni utjecaj slike i zvuka. U digitalnoj grafici ju zaokuplja estetika glitcha s naglaskom na boje, teksture i oblike koji zadobivaju osobine klasičnog kolaža dok u animaciji provlači humor iz svakodnevnih životnih situacija. Izlagala je na samostalnoj i grupnim izložbama u Zagrebu i Samoboru te je s Dalijom Stanić 2022. osnovala nezavisnu Galeriju Polica na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.