Planinarenje je način izražavanja

Izložba 15.05.2018. - 19.05.2018. Knjižnica Marije Jurić Zagorke
https://www.instagram.com/p/BiwTLiFlKr7/
Ljudi su, kao i životinje, skloni obilježavati osobni prostor. I ne samo svoj - ljudi će više no rado ostaviti trag u tuđem prostoru, podsjećati da su nekuda prošli, nešto radili, negdje postojali. Ako ste planinar, vaše je nastojanje usmjereno na pokoravanje nepokorivog, na svladavanje prostora prirode snagom svog uma i tijela. Kada vam to uspije, važno vam je da svi oni koji će postati dijelom tog prostora nakon vas znaju da ste i vi nekada tu postojali. Ako ste dio ekspedicije na Himalaju, postavit ćete zastavu zemlje kojoj pripadate. Ako ste sasvim prosječan planinar, zalijepit ćete naljepnicu planinarskog društva kojem pripadate i zalijepit ćete je s ponosom.
Ljepljive sličice dio su popularne kulture. Logotip brenda, naziv benda... ljepljivom sličicom nešto poručujemo, kao što to činimo i odabirom mjesta na koje sličicu lijepimo. Planinarskom sličicom poručujemo o društvu kojemu pripadamo, pričamo o karakteru društva, njegovu porijeklu, misiji i viziji. Logotip planinarske naljepnice na simboličkoj razini prikazuje društvo u kojem se na potpuno individualan način spajaju klasična planinarska amblematika (markacija, list nekog drveta ili otisak gojzerice), simboli pripadnosti određenom geografskom prostoru i osobitosti društva. Naljepnica je izraz osobnosti društva, a lijepi se u prostor kako bi se na njega polagalo pravo. Najčešće je to prostor planinarskog doma, unaprijed predviđen i dogovoren (u planinarstvu je sve u drugarstvu i kolegijalnosti). Bezlična vrata planinarskog doma postaju trajno obilježje ljudi koji su na svom putu onuda prošli. Jedna naljepnica tada postaje dio šire slike – sama za sebe govori o dotičnom društvu, a kao jedna od mnogih govori o fenomenu. Nerijetko, planinarska naljepnica zatiče se i u urbanom kontekstu. Tako izmještena postaje izraz stila života i pripadnosti određenoj subkulturi. Na kojem god se mjestu ona nalazila, naljepnica je intervencija u prostoru koja se može iščitavati poput svake druge (umjetničke) intervencije. Ako grafit definiramo kao natpis, crtež, poruku ili slogan napisan na nekoj javnoj površini, tada naljepnica postaje vid grafita – ulična umjetnost, ili, u ovom specifičnom slučaju – planinska. A planine, baš kao i svijet ulične umjetnosti, reprezentiraju svijet subverzije, svijet jednakih mogućnosti i prijemčivih površina koje samo čekaju biti platformom za djelovanje.
Izložba planinarskih naljepnica pukotina je u zidu kroz koju nudimo pogled na svijet i kulturu planinarstva. Za širu sliku, potrebno je postati članom jednog od društava, u sklopu čega se dobije i prilika za lijepljenje.

Vlatka Sambolec