
Rogač / Pepeo
Vizualno-poetska izložba naziva “Rogač / Pepeo” tematizira lice i naličje žudnje te produktivne, ali i destruktivne promjene koju ona može pokrenuti. Izložba se sastoji od dva glavna elementa: “Rogač” i “Pepeo”. U oba elementa, izloženi su “novčići” istog dizajna: na jednoj je strani crtež sv. Homobonusa, a na drugoj natpis “Rana Plaza 24 4 2013 1134”.
Rogač
“Rogač” je prostorna instalacija u kojoj se rekontekstualizira prethodni rad Manuele Pauk,“Transformario nummuli Sancti Homoboni in panem sancti Ioani”. Rad se sastoji od “novčića” - bombica sjemenki (zemlja, glina, sjemenka rogača*) koje su u izlogu licem prema gore poredane na podlozi od zemlje, tako da je crtež sv. Homobonusa** vidljiv, a natpis “Rana Plaza...” sakriven. U središtu svakog novčića je sjemenka rogača. Svaki novčić predstavlja potencijal novog života i mogućnosti promjene.
U ovom kontekstu, novčići su kombinirani sa stihom “proljeće postoji da izgorimo od želje za ljetom” (Marija Dejanović, “Središnji god”) koji je napisan na izlogu. Postavljanje novčića uz ovaj citat, koji izražava paradoks iščekivanja, žudnje i kontinuirane transformacije, predstavlja produktivni potencijal žudnje. Odabrani stih bit će napisan u kontinuiranoj liniji preko cijelog izloga zelenom bojom.
Da bi proklijali, novčiće je potrebno zalijevati. Ovaj komunalni, inkluzivni aspekt rada zrcali i odnos književnog djela i čitatelja - tek se u interakciji djela i čitatelja dovršava stvaranje pjesme. Tako pjesma, čitatelji i njihov kontekst čine svojevrsni simbiotski ekosustav - a važan element tog ekosustava upravo je knjižnica.
Pepeo
“Pepeo” je prostorna instalacija naličja novčića, napravljenih od gline i pepela, koji podsjećaju na tragediju u tvornici odjećom u Rana Plazi u Bangladešu. Za razliku od novčića u instalaciji “Rogač”, novčići u instalaciji “Pepeo” napravljeni su od pepela i gline. Oni nemaju sjemenku i ne mogu klijati. Ovi novčići postavljeni su tako da se vidi natpis “Rana Plaza 24 4 2013 1134”. Dana 24. 4. 2013.
godine u tvornici odjeće u Rana Plazi u Bangladešu izbio je požar. Radnice su bile zaključane unutra nakon službenog radnog vremena. Život su izgubile 1134 radnice. To je podsjetnik na nepravednost industrije brze mode i na neadekvatne radne uvjete koji rezultiraju takvim tragičnim događajima. Ovaj dio postava prikazuje naličje profita i destruktivnu stranu žudnje - korporativnu pohlepu koja uništava prirodu i ljudske živote.
Autorice: Manuela Pauk, Marija Dejanović
Materijali: zemlja, glina, sjeme rogača, pepeo, boja za staklo
* Biljka rogača odabrana je zato što su novčići napravljeni po uzoru na čokoladne zlatne novčiće, no umjesto od kakaa, biljke
koja ne raste u Europi, napravljeni su od zemlje i lokalno dostupne sjemenke rogača. Drugo ime rogača je Kruh sv. Ivana, jer se
njime hranio sv. Ivan u divljini. Sjeme rogača ima težinu od 0.018, te je po njegovoj težini izmišljena mjera za zlato, karat.
** Simbol sv. Homobonusa vreća je s novcem. Izvorno je bio zaštitnik krojača i tekstilnih radnika, a danas je postao zaštitnik
poslovnih ljudi i simbol korporativne kulture. Zbog toga su na naličju novčića informacije o najvećoj tragediji u tekstilnoj industriji
danas.
////////////////////////////////////////
Izložba je nastala kao dio projekta Zelena knjižnica za zeleni Zagreb, uz podršku Grada Zagreba.
U ovom kontekstu, novčići su kombinirani sa stihom “proljeće postoji da izgorimo od želje za ljetom” (Marija Dejanović, “Središnji god”) koji je napisan na izlogu. Postavljanje novčića uz ovaj citat, koji izražava paradoks iščekivanja, žudnje i kontinuirane transformacije, predstavlja produktivni potencijal žudnje. Odabrani stih bit će napisan u kontinuiranoj liniji preko cijelog izloga zelenom bojom.
Da bi proklijali, novčiće je potrebno zalijevati. Ovaj komunalni, inkluzivni aspekt rada zrcali i odnos književnog djela i čitatelja - tek se u interakciji djela i čitatelja dovršava stvaranje pjesme. Tako pjesma, čitatelji i njihov kontekst čine svojevrsni simbiotski ekosustav - a važan element tog ekosustava upravo je knjižnica.
Pepeo
“Pepeo” je prostorna instalacija naličja novčića, napravljenih od gline i pepela, koji podsjećaju na tragediju u tvornici odjećom u Rana Plazi u Bangladešu. Za razliku od novčića u instalaciji “Rogač”, novčići u instalaciji “Pepeo” napravljeni su od pepela i gline. Oni nemaju sjemenku i ne mogu klijati. Ovi novčići postavljeni su tako da se vidi natpis “Rana Plaza 24 4 2013 1134”. Dana 24. 4. 2013.
godine u tvornici odjeće u Rana Plazi u Bangladešu izbio je požar. Radnice su bile zaključane unutra nakon službenog radnog vremena. Život su izgubile 1134 radnice. To je podsjetnik na nepravednost industrije brze mode i na neadekvatne radne uvjete koji rezultiraju takvim tragičnim događajima. Ovaj dio postava prikazuje naličje profita i destruktivnu stranu žudnje - korporativnu pohlepu koja uništava prirodu i ljudske živote.
Autorice: Manuela Pauk, Marija Dejanović
Materijali: zemlja, glina, sjeme rogača, pepeo, boja za staklo
* Biljka rogača odabrana je zato što su novčići napravljeni po uzoru na čokoladne zlatne novčiće, no umjesto od kakaa, biljke
koja ne raste u Europi, napravljeni su od zemlje i lokalno dostupne sjemenke rogača. Drugo ime rogača je Kruh sv. Ivana, jer se
njime hranio sv. Ivan u divljini. Sjeme rogača ima težinu od 0.018, te je po njegovoj težini izmišljena mjera za zlato, karat.
** Simbol sv. Homobonusa vreća je s novcem. Izvorno je bio zaštitnik krojača i tekstilnih radnika, a danas je postao zaštitnik
poslovnih ljudi i simbol korporativne kulture. Zbog toga su na naličju novčića informacije o najvećoj tragediji u tekstilnoj industriji
danas.
////////////////////////////////////////
Izložba je nastala kao dio projekta Zelena knjižnica za zeleni Zagreb, uz podršku Grada Zagreba.