Tomislav Hršak - 8
Dinosaur pod znakom broja 8Skoro svi dinosauri su izumrli prije otprilike 66 milijuna godina, skupa sa čak tri četvrtine životinjskih i biljnih vrsta na Zemlji, kad je naš planet prema danas prihvaćenoj teoriji pogodio masivni asteroid. Tomislav Hršak je svoju prošlu izložbu u Galeriji VN održao prije osam godina; a sada se vratio da bi na novoj izložbi, nazvanoj jednostavno 8, izložio upravo skulpturu Dinosaur, s pratećim materijalima. Naslov izložbe ne upućuje samo na godine koje su u međuvremenu prošle u svemiru i svijetu, i u Hršakovom životu i radu; nego i oblik broja 8, koji položen vodoravno postaje znak za beskonačnost, simbolički predstavlja beskrajnu petlju u čije kruženje upadaju i planine vremena protekle od nestanka dinosaura i maleni bljesak trajanja između dvije umjetnikove izložbe u Galeriji VN. U simbolici broja 8 te su dvije vremenske razine - za ljude ne tako davna prošlost i nezamislivo daleka pretpovijest - spojene u zajedničkom trenutku, u jednoj izložbi, njenom otvaranju i zatvaranju.
Otvaranje je posebno važan moment izložbe 8 jer je umjetnik, za razliku od većine drugih izložbi u Galeriji VN, na svom događaju odlučio zadržati stolove s novinama koji su nezaobilazni svih drugih dana galerijskog programa, budući da prostor služi i kao čitaonica, i to ponajprije umirovljenicima - svojevrsnim poštovanja vrijednim dinosaurima koji u sebi i svom sjećanju prošlost još čine živom. Dok čitaju novine, nasuprot svojih stolova i prepoznatljivog staklenog zida na zapadnoj strani galerije posjetitelji će moći promatrati Hršakov umjetnički rad - Dinosaura u stvarnoj veličini, ali položenog i načinjenog upravo od novina tehnikom kaširanja. Takva izrada čini ga idealnim izloškom na mjestu gdje su novine, a s njima i protok vremena (jer novine prije svega dokumentiraju njegovo protjecanje iz dana u dan), sveprisutni lajtmotiv.
Skulptura Dinosaur je izrađena od novina jer se zapravo radilo o umjetnikovom načinu da sačuva isti oblik starijeg, ali suštinski drugačijeg rada - skulpture naručene za Stazu dinosaura na rtu Kamenjak kraj Premanture, na krajnjem jugu istarskog poluotoka. Nakon što je iz pripremljenog kalupa dinosaur za rt izliven u poliesteru, Hršak je njegovu formu preostalu na konstrukciji ovjekovječio oblijepivši ju novinskim papirom. Paradoksalno, to je izrazito potrošan materijal koji kao takav vrijeme dokumentira i doslovno svojim trošenjem i preneseno, sadržajem samih novina. A istovremeno je, s obzirom da je nastala iz preostalih dijelova, nova skulptura odraz trenutka rođenja novog, umjetnikovog Dinosaura.
Baš zato što je njegov, umjetnikov, ovaj Dinosaur je osim simbola neprekidne relativnosti vremena također utjelovljenje još nečeg izrazito konkretnog, opipljivog i mjerljivog (koliko god to naoko bilo apstraktno i kapitalizirano više simbolički nego materijalno), a to je vrednovanje umjetničkog rada. Hršak je akademski kipar koji je davno donio odluku da će nastojati živjeti prvenstveno od kiparskog, umjetničkog rada, odnosno od narudžbi koje se uvijek nalaze negdje između primijenjene i tzv. lijepe ili galerijske umjetnosti. Drugim riječima, rad naručen za određenu svrhu, poput dinosaura kao uresa turističkog doživljaja na rtu Kamenjak, pod okolnostima koje i umjetnik oblikuje i na njih utječe, može postati novi rad, koji izlaganjem u galerijskom prostoru poprima nove vrijednosti i značenja. Fotografije u priključene skulpturi Dinosaur u galeriji kao da omeđuju dvije krajnje točke te situacije. Jedna prikazuje umjetnika s prvim, „turističkim“ i „primijenjenim“ dinosaurom, posve gotovim i obojanim; a druga s „galerijskim“ i „umjetničkim“ Dinosaurom od novina, polegnutim na livadi kraj nekadašnje stogodišnje štale u Krapini, koju je Hršak u međuvremenu adaptirao u svoj dom i atelijer. Pritom je znakovito što baš drugi Dinosaur, koji je postao umjetnički rad u trenutku kada je Hršak „posložio“ materijalne preduvjete za svoj svakodnevni život i daljnje stvaralaštvo, izgleda nedovršeno u usporedbi s prvim dinosaurom, koji je morao biti „tip-top“ da bi ispunio svoju primijenjenu ulogu.
Izgleda da u tome i leži razlika između dva udaljena, ali nerijetko neodvojiva pola umjetničkog rada, ne samo kod Tomislava Hršaka nego i uopće - u mogućnosti da umjetnik samostalno donese odluku o tome kad, gdje i kako njegov rad počinje i završava, i kakav oblik poprima. Odluka da je poderivi, krhki, potrošni Dinosaur od novina baš taj koji će se pojaviti u Galeriji VN ono je što mu dodjeljuje novu ulogu i život u svijetu umjetnosti, a izložbi 8 slojevitost značenja u umjetničkom promišljanju fenomena rada i vremena, i prostora u kojima se ostvaruju.
Bojan Dmitrović Krištofić
Životopis:
Tomislav Hršak rođen je 10. 6. 1992. u Zagrebu. Diplomirao je 2017. na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika i Hrvatskog društva likovnih umjetnika.
Samostalne izložbe: 2024. Otkrivanje SPOMENIKA...Krapina, 2024. Otkrivanje SPOMENIKA...Karlovac 2023.Otkrivanje SPOMENIKA..., Split; Nebo, Galerija Kranjčar, Zagreb, Nebo, Galerija SC, Zagreb 2022. Otkrivanje SPOMENIKA..., Savica, Zagreb ( U sklopu 14. trijenale hrvatskoga kiparstva). 2019. 27, Galerija Grada Krapine, Krapina; Sim-Tam, Galerija Flora, Dubrovnik; Suzbijenost u nejasnoći, Galerija Zilik, Karlovac. 2018. Života, Galerija Šira, Zagreb; Drugo središte okolnosti, Galerija Bačva, Dom HDLU, Zagreb; Tirkizna upregnutost, Državni arhiv u Zagrebu, Zagreb.
Grupne izložbe: 2025. Y-Z, Gradilište nove generacije, NMMU Oktogon; 2024. 37.Salon mladih, HDLU, Meštrovićev paviljon, Zagreb 2022.18. Erste Fragmenti, Lauba, Zagreb; 14. trijenale hrvatskoga kiparstva, Gliptoteka HAZU, Zagreb; XIV. Triennale hrvatskog medaljerstva i male plastike, Muzej likovnih umjetnosti, Osijek. 2021.; Drava art biennale, Muzej grada Koprivnice; More, ljudi, obala, Muzej grada Šibenika, Šibenik; Discosure art festival, Pogon Jedinstvo, Zagreb; 9.Zagorski likovni salon, Galerija grada Krapine, Krapina. 2018. 13. trijenale hrvatskoga kiparstva, Gliptoteka HAZU, Zagreb; 8. Zagorski likovni salon, Galerija grada Krapine, Krapina; 34. Salon mladih, Panoptikon, Dom HDLU, Meštrovićev paviljon, Zagreb
Živi i radi u Krapini
tomislav.hrsak26@gmail.com
