Treći program Hrvatskog radija
Došašće se primiče kraju i dolazi nam Božić. Na ovaj veliki kršćanski blagdan slavi se rođenje Isusa Krista, Sina Božjega, jedne od tri božanske osobe. Božić se slavi diljem svijeta. U zapadnom kršćanskom svijetu ujedno je i državni praznik i važan dio popularne kulture. Globalizacija je donijela brzo širenje te kulture, a s njome su i pojedini božićni običaji poput kićenja drvca dospjeli tamo gdje ih je malo tko očekivao, primjerice u Ujedinjene Arapske Emirate i komunističku Kinu. I dok kršćani komercijalizaciju Božića vide kao udarac na vjersku dimenziju tog blagdana, Saudijska Arabija i kineske komunističke vlasti to posvjetovnjenje jednog od najvećih kršćanskih blagdana smatraju prijetnjom i alatom za širenje zapadnog utjecaja.
Božić danas obilježavaju praktički svi – ali ne znači svima isto. Dok kršćanskim vjernicima predstavlja obilježavanje Kristova rođendana, pripadnicima drugih religija i onima koji se ne identificiraju ni s jednom religijom uglavnom je dobra prilika za zabavu i kupovinu. Ovim prvima u fokusu je priča o Bogočovjeku koji je od Marije Djevice rođen u jaslama da bi svojom mukom, smrću i uskrsnućem otkupio grijehe čovječanstva, dok drugi kao središnju figuru ovog blagdana vide Djeda Božićnjaka koji u saonicama koje vuku leteći sobovi nosi poklone djeci svijeta. Ove dvije različite slike Božića ne postoje samo na ulicama koje u božićno vrijeme ožive, nego i u kulturi. Tradicionalne hrvatske božićne pjesme duhovnog karaktera posljednjih su godina potisnute ambijentalnom glazbom sa zimskim motivima, a globalno dominantna holivudska filmska industrija danas izbacuje puno više filmova o Djedu Božićnjaku nego o Kristovu rođenju.
Mogu li ovi motivi koegzistirati ili jedan nužno potiskuje drugi? Je li komercijalizacija Božić učinila globalno relevantnijim, a kršćansku poruku dostupnijom, ili je izbacila Krista s njegove vlastite rođendanske proslave? Jesu li duhovna i ekonomska dimenzija Božića u konfliktu?
Tribina se prenosi uživo na Trećem programu Hrvatskog radija.
