Živost unatoč prekarnosti: rad u glazbi

Književni petak 28.02.2020. | petak Gradska knjižnica Početak događanja: 20.00 Galerija Kupola, 3. kat
Književni petak - arhiva
Književni petak - iz povijesti

Facebook Književnog petka
Instagram Književnog petka

Premda ga s radom u drugim područjima kulture i umjetnosti vezuje niz općih obilježja, rad u glazbi posjeduje značajke koje na specifičan način uokviruju uobičajene probleme prekarnosti i nesigurnosti. Vezanost za zabavljački angažman i ugostiteljski sektor, hijerarhija glazbenog polja podijeljenog između izvođača, autora i diskografa, uz brojne instance posrednika, nepostojanje stalnog zaposlenja van klasične glazbe, samo su neki od elemenata te specifičnosti. 

S druge strane, glazbeno je polje unatrag zadnje dvije-tri godine postalo iznimno produktivno, dobrim dijelom zahvaljujući žanrovskim iskoracima instrumentalističke i improvizatorske scene. Iako pretežito utemeljena u jazzu i "suvremenoj klasičnoj" glazbi, scena je to koja je napustila okvire svojih glazbenih rezervata i formirala sada već prepoznatljiv krug glazbenika i sastava koji se sve češće određuju kao postžanrovski.

Ovaj nesklad između teških radnih uvjeta, nedostatka infrastrukture i adekvatne pomoći te živosti i umjetničkog potencijala glazbenica i glazbenika koji trenutno djeluju poziva na promišljanje okvira u kojima se njihov rad odvija, načina na koji se on može učiniti sigurnijim i stabilnijim, ali i njegovog šireg društvenog konteksta. Pružanje platforme muzičarima da među sobom, ali i u razgovoru s umjetnicima i umjetnicima iz drugih područja promisle uvjete vlastite proizvodnje nasušna je potreba jedne scene čiji glazbeni rezultati zaslužuju da budu prepoznati kao živa kulturna vrijednost. (L. P.)
 
Sudionici: Davorka Begović, muzikologinja i kustosica, bivša voditeljica glazbenog programa u sklopu Kulture promjene SC-a u Zagrebu, Filip Pavić, jazz glazbenik i kompozitor, i Maja Rivić, vokalistica i novomedijska umjetnica.
 
Urednik i voditelj Književnog petka: Lujo Parežanin, novinar i urednik portala Kulturpunkt.hr, glazbenik i komparatist.
 

Izbor iz literature:

  1. CAGE, John. Razgovor bez Feldmana. Zagreb : DAF, 2016.3
  2. GALL, Zlatko. 70 priča o albumima : povodom 70 godina od prvog izdanja. Zagreb : Menart : Hrvatska diskografska udruga, 2018.
  3. GLIGO, Nikša. Pojmovni vodič kroz glazbu 20. stoljeća s uputama za pravilnu uporabu pojmova. Zagreb : Muzički informativni centar KDZ : Matica hrvatska, 1996.
  4. HRVOJ, Davor. Jazz vibrations : razgovori s jazz glazbenicima. Zagreb : Menart, 2011.
  5. HUSADŽIĆ Sansky, Dinko. Pogled na jazz : (zapisi iz jazz svemira). Zagreb : Nova knjiga Rast, 2009.
  6. JAZZ Beat : o utjecaju jazza na djela Beat generacije i obratno. Rijeka : Ex libris, 2017.
  7. KOSTELNIK, Branko. Popkalčr. Zaprešić : Fraktura, 2011.
  8. MILLA, Samir. 71 priča o albumima : povodom 71 godine od prvog izdanja. Zagreb : Menart : Hrvatska diskografska udruga, 2019.
  9. ROSS, Alex. Ostalo je buka : slušanje dvadesetog stoljeća. Zagreb : Školska knjiga, 2018.
  10. SVIJET jazza : od Adorna do Johna Zorna : antologija tekstova. Zagreb : Sandorf, 2018.
  11. VRDOLJAK, Dražen. Moje brazde : bilješke o hrvatskoj zabavnoj, pop i jazz glazbi. Zagreb : V.B.Z. 2008.
Izbor izradio:
Siniša Nikolić, Uredništvo Književnog petka
 

Detaljnije o sudionicima:

Davorka Begović diplomirala je muzikologiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Proteklih 15 godina radi u području kulture i umjetnosti kao selektorica i producentica, prvenstveno glazbenih, ali i kazališnih, suvremenoplesnih, multimedijskih i filmskih projekata. Od samih početaka Kulture promjene SC-a bila je vanjska suradnica, a zatim umjetnička voditeljica Muzičkog salona SC unutar kojeg je pokrenula te umjetnički i produkcijski vodila međunarodni festival Izlog suvremenog zvuka. Osim u području glazbe niz je godina bila aktivna u filmskoj produkciji nakon čega se u potpunosti posvećuje umjetničkom i kustoskom radu te se usavršava i specijalizira za područje suvremene (eksperimentalne) glazbe i srodnih izričaja. Trenutno radi kao samostalna muzikologinja i nezavisna kustosica, a kao suradnica udruge KONTEJNER vodi međunarodni projekt Re-Imagine Europe. Na Odsjeku za animirani film i nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu radi kao vanjska predavačica kolegija „Zvuk kao likovni izraz“. Objavljuje kritike i članke, piše tekstove za diskografska i druga izdanja. 

Filip Pavić, gitarist i skladatelj, dobitnik je nagrade Status za mladu nadu jazz glazbe 2019. godine, koju dodjeljuje Hrvatska glazbena unija. Završio je master studij jazz gitare na Kunstuniverzitetu u Grazu, gdje surađuje s brojnim svjetskim glazbenicima. Po povratku u Hrvatsku, u listopadu 2019. godine Croatia Records objavljuje njegov debitantski autorski album Terra Incognita, s posebnim gostom Matijom Dedićem. Pavić živi u Zagrebu, gdje kao gitarist, skladatelj i aranžer surađuje s mnogim glazbenicima iz raznih žanrova.

Maja Rivić diplomirala je grafičku tehnologiju na Grafičkom fakultetu u Zagrebu, jazz pjevanje/aranžiranje na londonskom Sveučilištu Middlesex, a trenutno je na završnoj godini diplomskog studija Novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Vokalistica je u jazz orkestru Mimika, free impro kvartetu MILK, kolektivu Živa Voda i Maja Rivić Septetu. Surađuje s Jazz Orkestrom HRT-a i Darkom Rundekom. Kao performerica/koautorica sudjelovala je u nekoliko projekata: Obetavno: Last/Dance uz Loupa Abramovicija (Via Negativa) i Tomaža Groma (Zavod Sploh), kolektivnim performansima Drea Hočevara (Ljubljana Jazz festival), Erozija (platforma_hr, Tala), Valna Blizina sa Silvijom Dogan (rezidencija u Danskoj, premijera na Sounded Bodies festivalu u Zagrebu, festival Perforacije u Buenos Airesu), Pažnja sa Ivom Gavrilović (AV-performans povodom Gledališta Kinokluba Zagreb).