Razgovor s povodom: Knjiga i kako je čitati

Ostalo 13.12.2022. - 13.01.2023. Knjižnica Ivana Gorana Kovačića Odjel za odrasle
U povodu objavljivanja priručnika za vođeno čitanje (biblioterapiju) Knjiga i kako je čitati
Arijana Herceg Mićanović razgovarala je s autoricom knjige Ljiljanom Sabljak o važnosti
sustavnog i strateškog bavljenja čitanjem, o ulozi knjižnica u promicanju knjige i čitateljske
kulture te o biblioterapiji, odnosno vođenom čitanju.

O KNJIZI:

Otvarajući nove aspekte biblioterapijske metodologije, knjiga je izniman znanstveni dobitak za
legologiju i knjižničarstvo. S obzirom na veliku insuficijenciju znanstvenih radova na hrvatskom
jeziku o elaboriranoj tematici, knjiga je inovativni podstrek za mnoge vladine i nevladine institucije, za kulturu i prosvjetu napose, za sve one
koji razmišljaju i pokušavaju spasiti jedan od najzanimljivijih ljudskih svjetova
– svijet čitanja.“

                                                                                                                                                                                               dr. sc. Danko Plevnik
 

O AUTORICI:

Ljiljana Sabljak knjižničarska je savjetnica i više od dvadeset godina bavi se suodnosom knjižničar — knjiga — korisnik, vođenim (biblioterapijskim) čitanjem i poticanjem kreativnosti čitanja.
Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu diplomirala je komparativnu književnost i indologiju te dodiplomski studij bibliotekarstva. Na Fakultetu organizacije i informatike Varaždin 1991. godine obranila je magistarski rad Mjesto i uloga bibliotekara-informatora u procesu liječenja čitanjem, iz znanstvenog područja informacijskih znanosti.
Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 2018. godine doktorirala je s tezom Utvrđivanje potreba i uspješnosti provođenja posebnih programa poticanja čitanja u narodnim knjižnicama.
O 1991. do 2016. godine voditeljica je Gradske knjižnice i pomoćnica ravnateljice Knjižnica grada Zagreba. Autorica je dvaju priručnika i tridesetak stručnih i znanstvenih radova, suautorica je pet projekata s područja psihosocijalnog pristupa čitanju: Čitateljske i informacijske potrebe stanovništva Hrvatske (voditelj Srećko Jelušić, Filozofski fakultet u Zadru) 2009-2011., Čitanjem protiv nasilja i kriminala (voditeljica Ljiljana Sabljak, Hrvatsko knjižničarsko društvo), 2009-2010., Stradalo knjižnično i pisano nasljeđe Mađara u Republici Hrvatskoj tijekom Domovinskog rata (voditelj Árpád Báráth, Ministarstvo znanosti Republike Hrvatske i Sveučilište Janus Pannonius Pečuh), 1995-1996., Korak po korak do oporavka (voditelji Ljiljana Sabljak i Árpád Báráth, UNICEF-ov ured za Republiku Hrvatsku Zagreb i Sveučilište Janus Pannonius Pečuh), 1992-1994., Knjiga i čitanje (voditeljica Đurđa Mesić, Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu), 1993-1995.
Članica je više međunarodnih i domaćih udruga: Međunarodne čitateljske udruge (ILA – International Literacy Association), Hrvatskog čitateljskog društva (HČD), Međunarodnog saveza knjižničarskih udruženja i institucija (IFLA – International Federation of Library Association and Institutions). Također je članica Hrvatskog knjižničarskog društva (HKD), gdje je osnovala Komisiju za čitanje. Predaje u Centru za stalno stručno usavršavanje knjižničara, radi u više povjerenstava i radnih skupina. Održava brojna izlaganja i radionice u zemlji i inozemstvu za knjižničare i sve one koji se bave poučavanjem i promicanjem čitanja i pismenosti.
Za svoje zalaganje, rad i zasluge u struci i kulturi višestruko je nagrađivana, među ostalim i Nagradom Međunarodne čitalačke udruge IRA za inovacijski pristup poticanju čitanja u Europi (Dublin, 2001.).
Dobitnica je Kukuljevićeve povelje HKD-a za dugogodišnji rad i doprinos knjižničarskoj struci, a za osobito zalaganje u kulturi Republike Hrvatske odlikovana je odličjem Reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića.

LITERATURA O ČITANJU

Knjige:
  1. Barthes, R. Užitak u tekstu ; Varijacije o pismu. Zagreb : Meandar, 2004.
  2. Benček, Š. Razgovor s knjigom : (tekstovi i zadaci za čitanje s razumijevanjem u nižim razredima osnovne škole) : priručnik za nastavnika. Zagreb : Školska knjiga, 1980.
  3. Carr, N. Plitko : što Internet čini našem mozgu. Zagreb : Naklada Jesenski i Turk, 2011.
  4. Čačinović, N. O ljubavi, knjigama i stvarima koje govore. Zagreb : Profil knjiga, 2012.
  5. Čitanje - obaveza ili užitak : zbornik. Zagreb : Knjižnice grada Zagreba, 2009.
  6. Čitanje u ranoj adolescenciji : dobne i spolne razlike te osobni i obiteljski prediktori / 27. Ljetna psihologijska škola studenata i nastavnika Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Pag, 2017. ; [autori Gordana Keresteš ... et al.]. Zagreb : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet : FF press, 2019.
  7. Čudina-Obradović, M. Igrom do čitanja : igre i aktivnosti za razvijanje vještina čitanja u djece od 3. do 10. godine života. 3. dopunjeno izd. Zagreb : Školska knjiga, 2002.
  8. Čudina-Obradović, M. Psihologija čitanja : od motivacije do razumijevanja. Zagreb : Golden marketing-Tehnička knjiga ; Učiteljski fakultet Sveučilišta, 2014.
  9. Ćavar, A. Konteksti čitanja : razumijevanje i sociokulturno znanje. Zagreb : Hrvatska sveučilišna naklada, 2017.
  10. Davis, Ronald D. Dar disleksije : zašto neki od najpametnijih ljudi ne znaju čitati i kako mogu naučiti. Zagreb : Alinea, 2001.
  11. Dehaene, S. Čitanje u mozgu : znanost i evolucija ljudskog izuma. Zagreb : Algoritam, 2013.
  12. Disleksija : disgrafija, diskalkulija i slične teškoće u čitanju, pisanju i učenju / Jadranka Bjelica...et al. Zagreb : Hrvatska udruga za disleksiju, 2007.
  13. Grosman, M. U obranu čitanja : čitatelji i književnost u 21. stoljeću. 1. izd. Zagreb : Algoritam, 2010.
  14. Hedges, B. Čitanjem do bogatstva : [kako se skrivenom moći čitanja možete obogatiti na svim životnim područjima]. [Ljubljana?] : Založba Amalietti & Amalietti, 2001.
  15. Kako razvijati kulturu čitanja : zbornik / priredila Ranka Javor. Zagreb : Knjižnice grada Zagreba, 1999.
  16. Kelić, M. Ovladavanje čitanjem : priručnik za logopede, učitelje i roditelje. Jastrebarsko : Naklada Slap, 2015.
  17. Kleedorfer, J. Čitati s voljom i razumom. Koprivnica : Hrvatsko čitateljsko društvo, 1998.
  18. Knjiga i društvo : dijalog o intelektualnoj povijesti Hrvatske : zbornik radova s 1. međunarodnog znanstvenog skupa Knjiga i društvo održanog u Splitu 23. rujna 2015. Split : Književni krug, 2019.
  19. Knjiga i slobodno vrijeme : zbornik radova. / Međunarodni interdisciplinarni stručni skup Knjiga i slobodno vrijeme, Split, Gradska knjižnica Marka Marulića, 24. rujna 2010. ; [uredništvo Elli Pecotić ... et al.]. Split : Gradska knjižnica Marka Marulića, 2011.
  20. Knjige koje su promijenile povijest. Zagreb : Mozaik knjiga, 2019.
  21. Kovač, M. Čitam, da se pročitam : deset razloga za čitanje knjiga u digitalno doba. Zagreb : Naklada Ljevak, 2021.
  22. Magris, C. Abecede : o knjigama i ljudima. Zaprešić : Fraktura, 2020.
  23. Manguel, A. Dok pakiram svoju biblioteku : elegija i deset digresija. Zaprešić : Fraktura, 2019.
  24. Manguel, A. Povijest čitanja. Zagreb : Prometej, 2001.
  25. Mihoković-Kumrić, N. Čitateljsko oko : (osvrti, ogledi, pogledi). Velika Gorica : Gradska knjižnica Velika Gorica, 2018.
  26. Mikics, D. Slow reading in a hurried age. Cambridge ; London : Belknap Press of Harvard University Press, 2013.
  27. Peti-Stantić, A. Čitanjem do (spo)razumijevanja : od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti. Zagreb : Naklada Ljevak, 2019.
  28. Piskač, D. O književnosti i životu : primjena načela literarne biblioterapije u čitateljskoj praksi. Zagreb : Hrvatski studij Sveučilišta, 2018.
  29. Plevnik, D. Tko je Vaš najbolji čitalac? Karlovac : Gradska knjižnica ''Ivan Goran Kovačić'', 2010.
  30. Plevnik, D. Tolle lege : za slobodu čitanja. Zagreb : Nacionalna i sveučilišna knjižnica, 2012.
  31. Rizvanović, N. Stvaranje čitatelja : beletristički nakladnički nizovi u Hrvatskoj (1968.-1991.). Zagreb ; Sarajevo : Naklada Ljevak : Synopsis, 2020.
  32. Sabljak, Lj. Knjiga i kako je čitati : priručnik za vođeno čitanje (biblioterapiju). Zagreb : Medicinska naklada, 2022.
  33. Soboleva, A. Teškoće u čitanju? Više ne! : kako igrom pomoći djetetu u svladavanju vještine čitanja. Zagreb : Planet Zoe, 2011.
  34. Stantić, V. Znati(želja) : zašto mladi trebaju čitati popularnoznanstvene tekstove, i to odmah? Zagreb : Naklada Ljevak, 2021.
  35. Stipčević, A. Socijalna povijest knjige u Hrvata. Zagreb : Školska knjiga, 2004-2008. 3 sv.
  36. Šamo, R. Čitanjem do spoznaje, spoznajom do čitanja. Zagreb : Učiteljski fakultet Sveučilišta, 2014.
  37. Škopljanac, L. Književnost kao prisjećanje : što pamte čitatelji. Zagreb : Naklada Ljevak, 2016.
  38. Šporer, D. Uvod u povijest knjige : temelji pristupa. Zagreb : Leykam international, 2015.
  39. Šunić, N. Mali čarobnjaci uče pravilno izgovarati glasove. Zagreb : Turistička naklada, 2016.
  40. Šunić Vargec, N. Ples slova : disleksija, disgrafija, diskalkulija. Varaždin : Evenio, 2021.
  41. Visinko, K. Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb : Školska knjiga, 2014.
  42. Wolf, M. Čitatelju, vrati se kući : čitateljski mozak u digitalnom svijetu. Zagreb : Naklada Ljevak, 2019.
  43. Zaid, G. Koliko knjiga! Zagreb : Algoritam, 2005.

Mrežni izvori:
  1. Kačič, V. ČITANJE. // Varaždinski učitelj, vol. 5, br. 9, 2022, str. 134-145. URL: https://hrcak.srce.hr/clanak/394959
  2. Šporer, D. PROUČAVANJE RECEPCIJE I POVIJEST ČITANJA (Premda se pojavljuje u 2016., ovaj rad – zapravo pisana verzija izlaganja održanog sredinom 2015. – predstavlja kronološki raniji stadij obrade teme kojom se opsežnije i po mnogo čemu drugačije bavi IX. poglavlje u međuvremenu objavljenoj knjizi David Šporer: Uvod u povijest knjige. Temelji pristupa (Leykam international, Zagreb, 2015.). // Dani Hvarskoga kazališta, vol. 42, br. 1, 2016, str. 228-246. URL:https://hrcak.srce.hr/clanak/232951
  3. Tolo, D. Razvijanje kulture čitanja kod djece i mladih. // Motrišta 75-76 (2014): 99-105. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=270503
  4. Pletikos Olof, E. ; Vlašić Duić, J. Čitanje naglas i interpretativno čitanje u razredu.. // Croatian Journal of Education : Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje Vol. 18 No. 3, 2016. URL: https://hrcak.srce.hr/167972 
  5. Čunović, K. ; Stropnik, A. Kampanje, projekti i programi za promicanje čitanja naglas djeci od najranije dobi. // Libri et liberi : časopis za istraživanje dječje književnosti i kulture Vol. 5 No. 1, 2016. URL: https://hrcak.srce.hr/174329 
  6. Novoselić, D. ; Domišljanović, D. ; Bogut, I. Čitanje naglas učenika s roditeljima volonterima u osnovnoj školi „Castelli Interantional School“, Grottaferrata, Rim (Italija). // Life and school : journal for the theory and practice of education  = Leben und schule Vol. LIX No. 29, 2013. URL: https://hrcak.srce.hr/121528 
  7. Čunović, K. ; Stropnik, A. Nacionalna kampanja “Čitaj mi!” – primjer partnerstva i usklađenosti udruga. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske Vol. 58 No. 1-2, 2015. URL: https://hrcak.srce.hr/143620 
  8. Zorko, I. Natjecanje u čitanju naglas: projekt poticanja čitanja u Narodnoj knjižnici i čitaonici Vlado Gotovac Sisak : diplomski rad. URL: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/6212/1/Ivana%20Zorko_Diplomski%20rad.pdf
  9. Radonić, M. ; Stričević, I. Rođeni za čitanje promocija ranog glasnog čitanja djeci od najranije dobi. // Paediatr Croat 2009; 53 (Supl 1): 7-11. URL: https://www.hpps.com.hr/sites/default/files/Dokumenti/2009/pdf/dok02.pdf
  10. Malnar Zidarić, M. Prvo školsko natjecanje u čitanju naglas. // Knjižničar/ka: časopis Knjižničarskog društva Rijeka. URL: https://hrcak.srce.hr/file/338712
  11.  Lasić-Lazić, J. Čitateljski interesi učenika i mogućnosti knjižničara u stvaranju ukusa i poticanju čitanja. // Zbornik radova 5. Proljetne škole školskih knjižničara Republike Hrvatske / Šeta, Višnja - Rijeka : Ministarstvo prosvjete, kulture i športa; Zavod za školsktvo RH,, 1994, 25-43. URL: https://www.bib.irb.hr/73225
  12. Istraživanje u povodu manifestacije Noć knjige 2021. - Kvaka-kreativna analiza. URL: https://bit.ly/3x8J0eY (10. 6. 2021.)
  13. Istraživanje u povodu manifestacije Noć knjige 2019. - Kvaka-kreativna analiza. URL: https://bit.ly/3zaIzTj (10. 6. 2021.)
  14. Čunović, K. ; Stropnik, A. Nacionalna kampanja “Čitaj mi!” – primjer partnerstva i usklađenosti udruga. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske. 58(1-2), 2015. ; str. 103-120. URL: https://hrcak.srce.hr/143620 (10. 6. 2021.)
  15. Bučević-Sanvincenti, L. Čitanje kao ključni čimbenik razvoja hrvatskog društva. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske. 49, br. 2 (2006) ; str. 62-69. URL: https://hrcak.srce.hr/165681 (10. 6. 2021.)
  16. Martinović, I. ; Grgić, I. ; Kotromanović, E. Užitak u čitanju: teme u literaturi za mlade objavljenoj u Hrvatskoj 2016. – 2019. godine. // Anafora. VI(2), 2019. ; str. 287-326. URL: https://hrcak.srce.hr/231332 (10. 6. 2021.)
Popis sastavila: Nikolina Resman Malović